Strategie en Procesbegeleiding

Heijmans

6 maanden lang mijn intensieve en persoonlijke procesbegeleiding om je vitaliteitsbeleid/- programma op te zetten, implementeren en duurzaam door te trekken naar de lange termijn 

De wil om een vitaliteitsbeleid te maken en toe te passen is er.

Maar…

Waar begin je?

Waar moet je (niet) aan denken?

Hoe zit het met de wettelijke kaders?

Zijn er best practices waar we van kunnen leren?

Hoe zorg je dat je direct medewerkers meekrijgt in je verhaal?

Hoe zorg je voor een duurzame, positieve gedragsverandering?

Hoe krijgen we helder wat de behoefte van onze medewerkers is?

Zo veel vragen, zo weinig antwoorden – tot nu.

Want je hoeft niet op jezelf aangewezen te zijn om een duidelijke visie op te stellen, en deze te verwoorden in een concreet plan van aanpak.

Je hoeft niet zelf uit te vogelen hoe je zowel het MT als medewerkers meekrijgt.

En vooral: je bent niet alleen in je strijd om de aandacht voor vitaliteit te krijgen die het verdient.

We zitten er samen in.

Praktijkervaring en best practices vanuit grote organisaties.

Niet alleen coaching, maar ook co-creatie. We doen het samen.

Alles in één: vitaliteit, psychologie en praktijk.

Cliché, maar wel waar:

Als je het alleen had gekund, had je het namelijk al gedaan.

Maar het is natuurlijk bijzonder ingewikkeld om zo’n groot thema, als vitaliteit, in je eentje van de grond te krijgen.

Daar is het veel te zwaar, complex en groots voor.

Tuurlijk, je kunt hulp krijgen van in-house kennis en ervaring – als dat er zou zijn.

Want als er nog nooit een vitaliteitsbeleid is geweest, is er ook niemand die weet hoe je dit het beste kunt opzetten en implementeren.

Een interimmer, misschien?

Maar die kosten je enorm veel geld. En de kennis stapt de deur uit zodra de opdracht stopt.

Procesbegeleiding Vitaliblij

Je zit nergens aan vast

Wat je nodig hebt, is iemand om samen vitaliteit op te zetten – zonder dat je de regie uit handen geeft

Omdat je niet alles uit wil besteden, maar juist in co-creatie wil samenwerken om een eigen plan van aanpak te maken.

Omdat je iemand nodig hebt die meedenkt, begeleidt en adviseert – niet iemand die enkel de handjes laat wapperen en blindelings uitvoert.

Omdat je zelf het beste weet hoe het bij jou in de organisatie werkt, maar ook wil leren door te weten hoe het bij andere (grote) organisaties eraan toe gaat.

Daar ben ik voor.

Je krijgt mijn kennis en ervaring op strategisch level, op tactisch niveau en vooral: op sneltoets.

En samen zorgen we dat we het hoofdstuk vitaliteit soepel lanceren binnen elke laag van de organisatie.

Dat doen we tijdens Procesbegeleiding: mijn langetermijntraject voor langetermijnresultaten

In 6 maanden (of langer) stellen we het beleid op en begeleid ik de volledige implementatie daarvan.

Dat doen we tijdens 1 start-up sessie, 6 maandelijkse werksessies of workshops bij jou op locatie, en 20 tot 25 wekelijkse coachingsessies met de interne projectleider of kartrekker rondom vitaliteit.

Want het is een goed idee om het over vitaliteit te hebben – maar er is niets zoals het ook écht implementeren.

Case study: Procesbegeleiding voor DHL

DHL Supply Chain is onderdeel van DP DHL Group, net als ‘s werelds grootste logistieke dienstverlener.

In 2023 zijn zij uitgeroepen tot Top Employer.  Extra knap, aangezien ze maar liefst 188.000 mensen hebben in 50+ verschillende landen over de hele wereld.

In de Benelux werken er zo’n 3.500 voor deze reusachtige organisatie.

De grootte van de organisatie maakt vitaliteit en werkgeluk enorm belangrijk, omdat het kaartenhuis in elkaar valt als er geen vitale, gelukkige medewerkers zijn.

Dat is ook meteen de uitdaging van Janske van Dinther: de interne aanjager op het gebied van vitaliteit.

Ondanks dat ze inzag dat de nood extreem hoog was, wist ze niet goed hoe ze dit op moest zetten en implementeren. Logisch, want met 25+ locaties, diverse doelgroepen en een grote diversiteit aan nationaliteiten is het lastig om één centrale aanpak te creëren

De vraag was dus: “Hoe starten we met vitaliteit en wat is een aanpak die werkt – ook als we geen oneindig budget hebben?”

Bij een multinational, zoals DHL, werken ze vaak top-down. Dat betekent dat ze vanuit het hoofdkantoor het programma uiteenzetten, en dit vervolgens door de lokale organisatie per land uitrollen.

Maar… 95% van de medewerkers op de uitvoerende werkvloer zag alles rondom vitaliteit vooral als iets voor kantoor. Als iets wat je snel moet laten overwaaien.

Juist terwijl zij al het fysieke, zware werk doen.

Dit was dus zeker niet de manier.

We wilden van meet af aan duidelijk maken dat we er echt voor hen waren: de harde werkers die feitelijk het geld verdienen voor DHL en waar we niet zonder kunnen.

Ons doel was om vitaliteit in het DNA van DHL te krijgen. Daarom zijn we gestart met een bottom-up aanpak die aansluit op het werk van de operationele mensen, die duizenden pakketten sjouwen en ander zwaar werk verrichten.

We bedachten de Toolbox: een gereedschapskist vol ideeën, communicatiematerialen, hulpmiddelen en andere, handige tools om de vitaliteit te vergroten.

Dit onder de noemer ‘Werkgeluk’, omdat dit veel beter resoneert bij de doelgroep.

Per locatie stelden we een enthousiaste groep vol ambassadeurs op. Zij gingen met de Toolbox aan de slag met kleine, gerichte acties om de vitaliteit bij hun collega’s te vergroten.

Dit omdat zij tenslotte het beste weten wat er speelt op hun locatie en waar hun collega’s behoefte aan hebben.

Door te starten met een pilot, konden we de aanpak finetunen binnen Nederland. Vervolgens rolden we de pilot verder uit in de rest van de Benelux.

Resultaat?

De ambassadeurs komen nu elk kwartaal samen om elkaar te inspireren en te leren van de best practices.

Op deze manier zien we dat er een steeds grotere groep medewerkers van DHL bezig is met hun werkgeluk en zij meer vitaliteit, verbinding en werkplezier ervaren.

DHL heeft nu een toekomstbestendig vitaliteitsprogramma staan wat gedragen wordt door de board, HR, OR en het belangrijkste: alle medewerkers.

We werken minimaal 6 maanden samen, en de reden daarvoor is eenvoudig

Vitaliteit implementeren binnen een organisatie gaat niet over een nacht ijs.

En ook niet over een week, maand, of kwartaal.

Het is nou eenmaal iets wat om een serieuze tijdsinvestering vraagt, als je ook echt een serieus verschil wilt zien in verzuim, verloop, loyaliteit en werkgeluk bij de medewerkers.

Maar, als het goed is, heb je dat ervoor over.

Onze samenwerking ziet er globaal als volgt uit:

1. Aanvraag

Je plant vrijblijvend een afspraak in m’n agenda in, en we spreken elkaar dan.

2. Eventjes bellen

We ontmoeten elkaar via Teams om je huidige situatie te bespreken en te kijken hoe procesbegeleiding je daarmee kan helpen.
Natuurlijk is dit 100% vrijblijvend.

3. Overeenkomst

Zien we beide de potentie van een samenwerking in? Dan stel ik een overeenkomst op met alle details, stappen, voorwaarden en meer.

4. Start-up sessie

Tijdens deze eerste sessie maken we samen een plan van aanpak op proces en inhoud. Ook bepalen we de mijlpalen, zodat we altijd weten hoe we in de race zitten en bij kunnen sturen.

5. Wekelijkse coaching

Je krijgt als projectleider of werkgroep wekelijks 60 minuten coaching en begeleiding. Op inhoud. Op processen. Op eventuele weerstand vanuit de organisatie. De live sessies zijn bij jou op locatie, de tussentijdse coachsessies via Teams. En ik ben natuurlijk altijd telefonisch of via de mail bereikbaar zodra je vragen hebt.

6. Maandelijkse werksessies

Elke maand kom ik een dagdeel samen met de projectleider en/of werkgroep. We werken inhoudelijk verder, ik geef advies over die inhoud, we bereiden samen de nodige acties voor en ontwerpen een actieplan voor de maand. De uiteindelijke inhoud is altijd volledig afgestemd op de mijlpalen, doelen en uitdagingen binnen de organisatie.

7. Verlengen?

We werken altijd 6 maanden samen. Maar: na 4,5 maand kijken we samen of we verlengen, of dat je de rest met je eigen team oppakt. Je bent hier natuurlijk helemaal vrij in om wel of niet te verlengen!

Tijdens, en na, het traject ben je zeker van al het volgende:

✔️ Jij en de werkgroep zijn de reden dat het werkplezier explosief kan stijgen, verzuim drastisch kan dalen en de loyaliteit bij medewerkers kan stijgen.

✔️ Eindelijk zien de mensen binnen de organisatie in wat vitaliteit concreet oplevert. En omdat ze dat zien, maken ze er ook ein-de-lijk budget voor vrij, waardoor we in minder tijd, mooiere resultaten kunnen boeken.

✔️ Vitaliteit blijft niet beperkt binnen het kantoor, want dat frisse, nieuwe werkgeluk zorgt voor een krachtiger werkgeversimago. Talent aantrekken en behouden wordt stukken makkelijker, en dat scheelt weer enorm veel geld, tijd en verloop.

✔️ Je voelt zekerheid over het plan van aanpak, de te zetten acties en de haalbaarheid daarvan. Ook omdat je nu wél met een goed, wetenschappelijk onderbouwd verhaal naar de directie stapt – en dat levert je natuurlijk enorm veel rust op.

✔️ Je wordt stap voor stap begeleid vanaf het opzetten van het vitaliteitsprogramma, tot de implementatie daarvan. Daardoor weet je altijd precies wat we doen, waarom we dat doen en hoe we dit duurzaam gaan toepassen binnen je organisatie.

Uiteindelijk kun je volledig zelfstandig verder met vitaliteit binnen je organisatie.

En omdat we samen de strategie hebben bepaald, voel je een flinke dosis vertrouwen dat het je ook écht gaat lukken met de verdere implementatie ervan.

Da’s waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

Procesbegeleiding Vitaliteit

Daar moet ik bij zeggen: ik ben streng met wie ik samenwerk

Is vitaliteit alleen iets voor de bühne, en niet iets wat de organisatie in elke vezel moet voelen?

Dan gaat dit niet werken.

Dat geldt ook als er geen portefeuillehouder op MT- of directieniveau is, net zoals er een interne projectleider, met projectteam, aanwezig moet zijn – of juist met mijn hulp opgezet kan worden.

Natuurlijk kan ik aangeven wie we hierbij nodig hebben, zodat we een sterke werkgroep neer kunnen zetten die er voor gaat.

Best logisch, want ik kan adviseren en coachen en begeleiden tot ik een ons weeg: als er niemand is die de operationele zaken uitvoert, wordt het een onmogelijke opgave.

Je zit nergens aan vast

Mooi meegenomen: 6 maanden lang mijn persoonlijke procesbegeleiding kost een klein deel van een interimmer

Voor een samenwerking van een halfjaar vraag ik een investering van €2450 ex. btw. per maand.

Dat tarief geldt ook wanneer we onze samenwerking verlengen.

Een kleine prijs voor vitaliteitskennis en -ervaring die je anders niet in huis hebt, terwijl je weet dat je je programma direct op de juiste manier opzet en kunt implementeren.

Doe je dat niet, dan kun je zo maar 6 tot 9 maanden verspillen – zonder resultaat.

Want vitaliteit is iets waarbij je meer kapot maakt dan je wint, als je het niet goed doet.

Samen voorkomen we dat.

Altijd maatwerk, altijd binnen de contextuele kaders van de organisatie

Waar de een genoeg heeft aan de vaste onderdelen van het traject, heeft de andere organisatie weer meer coaching of werksessies nodig.

Uiteraard kan ik dat voor je verzorgen.

Geef het aan, en ik regel het voor je.

Want soms kan net één zo’n extra sessies dat ene lospeuteren wat een vastgeroest obstakel vormt naar vitaliteitssucces.

Alles valt en staat met deze eerste stap

Als je interesse hebt in mijn procesbegeleiding, kun je hieronder een vrijblijvende kennismaking met me inplannen.

Belangrijk om te weten: ik heb slechts ruimte voor 6 klanten per jaar die ik kan helpen met Procesbegeleiding.

Stuur daarom gerust een mailtje om te kijken of er nog plek is.

Meteen doorpakken?

Boek een datum en tijd in mijn agenda, en we spreken elkaar op dat moment.

Dan kijken we samen of er een match is, heb je alle ruimte om inhoudelijke vragen te stellen en bespreken we eventuele vervolgstappen.

Ik hoop je binnenkort te spreken!