Rendabiliteit van vitaliteit

Bij steeds steeds meer bestuurders leeft het inzicht dat vitaliteit geen zweverig geitenwollensokkengedoe is, maar dat het een serieuze bijdrage levert aan organisatieresultaten.

Dat is een positieve ontwikkeling, want daardoor verwerft vitaliteit de plek die het behoort te hebben: aan de directietafel. 

Keerzijde

Een keerzijde (of misschien beter gezegd: een bijeenkomend effect) is dat wordt gekeken naar vitaliteit als investering: hoeveel levert elke euro op die we er in stoppen? Dat is een terechte vraag. En niet gemakkelijk te beantwoorden want het blijft mensenwerk en er zijn nog heel veel meer aspecten die van invloed zijn op de ontwikkeling van medewerkers en het bedrijfsresultaat.

Meten & Monitoren van vitaliteit

Ik weet dat het “meten & monitoren” vaak niet het eerste is waar HR/Vitaliteitsexperts van aangaan. Maar wil je draagvlak vanuit je directie, dan moet je kunnen aantonen wat het rendement is.

Mijn tip is daarom om te meten wat de effecten zijn binnen jouw organisatie. Je kan dit doen op procesindicatoren en outputindicatoren:

  • een voorbeeld van procesindicatoren is het uitzetten een vragenlijst na een workshop, om te meten wat de workshop hen aan inzicht en veranderingen heeft gebracht

  • een voorbeeld van een outputindicator is het maandelijks bijhouden van ziekteverzuimpercentages of de ‘time to hire’ van nieuwe medewerkers

Door structureel te meten en monitoren, ga je effecten zien. Uiteindelijk gaat het om de output van je inspanningen. Maar door ook op het proces te meten, krijg je zicht op de kleine positieve stappen die leiden tot die effecten.

Let op

Maar let op. Er is 1 grote MAAR waar je rekening moet moet houden (ook in het managen van verwachtingen!): je gaat op korte termijn geen structurele effecten zien. Hoe lang dit duurt, hang onder andere af van je ‘startpositie’. Wil je toch een indicatie kunnen geven en draagvlak verwerven voor een meerjarig vitaliteitsprogramma, wend je dan tot (wetenschappelijk) onderzoeken. Hier in is al aangetoond dat je zeker 3 jaar moet uittrekken om effect te zien. Kijk hiervoor eens naar dit onderzoek van Deloitte. Een mooi voorbeeld van een bedrijf die al 10 jaar werkt aan vitaliteit en de effecten hiervan meet is Macaw.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben om vitaliteit serieus op de kaart te zetten in jouw organisatie. 

Rendabiliteit van vitaliteit

Bij steeds steeds meer bestuurders leeft het inzicht dat vitaliteit geen zweverig geitenwollensokkengedoe is, maar dat het een serieuze bijdrage levert aan organisatieresultaten. Dat is

Lees verder »